Blog by sarina hoofd

De jaarwisseling vieren in Ottawa

Groepsreis Canada Ottawa

30 december 2018: Naar de hoofdstad van Canada: Ottawa

Helaas moesten we vandaag ons heerlijke huis verlaten. Nog een laatste keer ontbijten, de auto inladen en op weg naar Ottawa! In Ottawa had ik het Sheraton geboekt dus dat maakte het feit dat we het heerlijke huis in Mont Tremblant moesten verlaten toch wel een beetje goed. Het hotel lag vlakbij Parliament Hill wat voor de jaarwisseling ‘the place to be’ zou zijn. Eerst even de stad verkennen, maar niet voordat we lekker geluncht hadden. We zaten bij een Italiaans restaurant waar alles er zo lekker er uit zag dat we de porties deelden. Tijdens het eten werd ik gebeld en ik zag dat het mijn nichtje was. Dat kon alleen maar goed nieuws betekenen! En inderdaad, ze belde mij om te vertellen dat ik tante was geworden van een lief, klein babynichtje! Mijn dag kon toen al niet meer stuk! In de middag hebben we in groepjes de stad verkend. Ik ben met een deel van de groep door ByWard Market gelopen, nog naar het winkelcentrum geweest en een lekker ijsje bij Baskin Robbins gegeten. Hoewel ‘ijsje’, ik kan nooit kiezen omdat ik alle smaken zo lekker vind, dus uiteindelijk was het een bak met drie bollen geworden, meer een IJS dus. En dat met – 15 graden buiten, moet gewoon kunnen.

De lichtshow op het parlementsgebouw

We hadden om zeven uur weer bij het hotel afgesproken om te kijken wat we de avond zouden gaan doen. Doordat we zo laat pas hadden geluncht had niemand echt honger. Een deel van de groep bleef in het hotel om films te kijken, donuts te eten en een gezichtsmaskertje te nemen. Ik ging met de rest naar een Ierse pub om wat te drinken. Onderweg hebben we eerst nog naar de lichtshow op het parlementsgebouw gekeken. Op het parlementsgebouw werd een heel verhaal afgebeeld en dat was echt heel gaaf om te zien. De muziek die erbij hoorde zorgde ook voor een hele speciale sfeer.
In de pub waar we heen wilden was geen plaats, maar we hadden een goed alternatief gevonden. In het café Warehouse kon je naast lekkere cocktails ook heel goedkoop eten. Een hamburger met patat was maar € 5,-. Ook kon je er voor kiezen om een maaltijd te doneren aan een dakloze. Ik vond dit zelf echt een heel mooi initiatief en wij hebben dat uiteraard ook gedaan. We hebben de hele avond gezellig gekletst tot het tijd werd om naar huis te gaan. We moesten een klein stukje lopen nog, maar het was wel echt heel koud! Gelukkig was het in het hotel lekker warm en was ik snel weer opgewarmd.

31 december 2018: Goodbye 2018

De laatste dag van 2018 is alweer aangebroken! Vanavond luid ik voor het eerst het nieuwe jaar in het buitenland in! Maar eerst hadden we nog een leuke dag voor de boeg, we gingen namelijk schaatsen! Om te zorgen dat we optimaal van het schaatsen konden genieten gingen we eerst uitgebreid ontbijten. Vlakbij ons hotel hadden ze een ‘breakfast special’ waarbij je eieren, toast met jam en aardappeltjes kreeg. Dat moest dus wel goed komen! Daarna liepen we richting de schaatsenverhuur. Omdat het nog niet heel hard gevroren had was niet het hele Rideaukanaal geschikt om op te schaatsen. Het deel midden in het centrum was helaas nog niet stevig genoeg om op te schaatsen dus moesten we naar de schaatsenverhuur halverwege het Rideaukanaal. Daar aangekomen stond er een behoorlijke rij om de schaatsen te huren. Helaas waren niet alle maten schaatsen meer beschikbaar waardoor we besloten om de volgende dag terug te komen om dan te gaan schaatsen. De groep werd opgesplitst en een aantal gingen naar het Canadian Museum of Nature. Ik ging met een aantal Ottawa verder verkennen en in de middag hadden we besloten naar een Escape Room te gaan. Omdat we met zeven personen wilden waren er maar een aantal kamers beschikbaar. We kozen voor ‘Cabin 13’, een kamer waar we moesten oplossen waar het verdwenen meisje was gebleven. Ik vond het best spannend, want ik ben houd normaal niet van enge dingen. Bleek toen we aankwamen ook nog dat er een ‘personage’ live in de kamer zou zijn. Gelukkig viel het mee hoe eng het was en liet ze ons niet heel erg schrikken. Samen hebben we de puzzels zo goed mogelijk opgelost, maar zijn we er niet op tijd uitgekomen. We waren wel heel dicht in de buurt, maar de tijd was voorbij. Het was wel heel leuk en we hebben heel veel gelachen. Ook waren sommige mensen fanatieker dan ik van tevoren had verwacht. Het was dus een heel leuk spel om elkaar ook beter te leren kennen!

Groepsreis Canada Ottawa Rideaukanaal

10,9,8,7,6,5,4,3,2,1…. Happy New Year!

Daarna gingen we naar het hotel en wilden we met een paar nog gaan zwemmen. Het hotel had een zwembad, maar dat bleek gesloten te zijn vanwege een verbouwing. Maar bij de receptie vertelden ze ons dat we gebruik konden maken van het zwembad in het Westin hotel. Dit hotel was een stukje verder, maar we konden met de taxi gratis gebracht en gehaald worden. Wij stonden buiten te wachten op de taxi, maar dat duurde best lang dus besloten we om te gaan lopen naar het hotel. Het was ook echt niet ver en daar aangekomen zagen we hoe luxe dit hotel was. Ik dacht dat het Sheraton luxe was, maar het Westin is nog tien keer zo luxe! Omdat het oudjaarsavond was, waren er ook veel feesten en was iedereen opgedoft. Wij kwamen daar aan in onze trainingspakken met onze badkleding eronder dus we voelden ons wel een beetje ‘underdressed’… Eenmaal in het zwembad aangekomen bleek dat het een prachtig uitzicht over de stad had. Helaas zag je daar niet zoveel van in het donker, maar het was wel een leuke ervaring. Na het omkleden zag ik dat het zes uur was, wat betekende dat het in Nederland al 2019 was. Even snel met mijn ouders gebeld om ze een gelukkig nieuwjaar te wensen en even samen ‘Happy New Year’ van Abba te zingen, want dat hoort er gewoon bij.

Terug met de taxi naar ons hotel en daar maakten wij ons ook klaar voor oudjaarsavond. We hadden om acht uur bij de Ierse pub gereserveerd voor het avondeten en daarna hebben we nog een drankje gedaan in een andere Ierse pub. Rond half twaalf zijn we naar Parliament Hill gegaan voor het spectaculaire vuurwerk… Nou wat was dat een domper zeg! Ik had er echt heel veel van verwacht. Al die mensen die samen terugtellen van tien naar nul en dat dan iedereen tegelijk ‘Happy New Year!’ roept, prachtig vuurwerk boven het parlementsgebouw en een gemoedelijke sfeer. De werkelijkheid was dat het ‘ineens’ twaalf uur was en het vuurwerk begon. En dat het vuurwerk al na ongeveer vijf of tien minuten afgelopen was. Ik dacht dat er nog meer zou komen, maar iedereen begon al weg te lopen. Wij gingen ook maar weg, want het kwam inmiddels met bakken uit de lucht. Omdat we de volgende morgen ook weer vroeg moesten vertrekken had niemand echt meer zin om iets te gaan doen en zijn we gaan slapen.